На 21.11.2025 г. в Департамента за езиково обучение и продължаваща квалификация на Софийския университет „Св. Кл. Охридски” бе открит Националният научен форум на тема „Социокултурни предизвикателства и интегративни тенденции в образованието”, в който ежегодно участват педагогически специалисти от цялата страна.

Форумът бе открит от проф. д-р Светозара Халачева, която подчерта, че с този форум се осигурява възможност на широк кръг педагогически специалисти, експерти в образованието и университетски преподаватели да анализират и дискутират актуални проблеми на образованието и продължаващата квалификация. Акцентът се поставя върху педагогически модели, които се създават и реализират в образователната среда като отговор на социокултурните предизвикателства. Стремежът е да се представи една модерна визия за съвременния учител, който се стреми да прилага нови подходи в образователния процес в съответствие с общите тенденции в европейското образователно пространство.

Участниците във форума бяха поздравени от Наталия Михалевска, зам.-министър на средното образование, проф. д-р Стоян Шишков, зам.-ректор на Софийския университет, проф. д-р Галин Цоков, директор на Института по образователно пространство.

Г-жа Наталия Михалевска изтъкна значимостта на научната проблематика, която се свързва с идеите, заложени в стратегията на ЕС „Европа 2030“, както и с основните приоритети на МОН за съвременното ефективно училище. Днес от учителите се изисква да се адаптират към промените в обществото и да осъществяват реформата на образователната система. Приоритетите са насочени към иновативни практики както в средното, така и във висшето образование, които педагогически специалисти от училища и детски градини, както и преподаватели от университетите осъществяват в своята дейност.

Проф. д-р Стоян Шишков поздрави организаторите на форума, като подчерта, че споделянето на добри педагогически практики на тази среща от педагогическите специалисти осигурява една устойчива среда за обмен на компетентности между учители, директори, педагогически специалисти и изследователи от различни културно-образователни области.

Проф. д-р Галин Цоков изтъкна новите изисквания към квалификацията и професионалното учене на педагогическите специалисти при образование 5.0. Предизвикателствата пред образованието, реализирано в информационното общество, трябва да се изследват и да се откриват добри практики, за да може учителят да осъществява още по-успешно своята професионална дейност.
Работата на форума продължи в две секции: „Интегративни тенденции в образованието” и Социокултурни предизвикателства в образованието”. Представени бяха доклади, свързани с технологии на STEM обучението, техники за развитие на речта на 5-7-годишните деца в условията на детската градина, приложение на интегративния подход в обучението по български език и литература чрез създаване на училищен електронен вестник, иновативни художествени практики за развитие на образни представи при билингви, сътрудничеството с родителите като инструмент за ефективно приобщаващо образование в началния етап, извънкласни и извънучилищни форми на учебно-възпитателния процес по изобразително изкуство, изследване на нагласите за спортуване на педагогическите специалисти в условията на образователната институция и др.
В изказванията и дискусиите акцентът бе поставен върху придобиването на адекватни учебни стратегии. Достигна се до обобщението, че съвременните изследвания в образованието са ориентирани към новата образователна парадигма. На преден план се извеждат понятия като: личностен смисъл на знанието, учене в житейски контекст, формиране на социални и културни компетентности, насоченост към бъдещето и пр.
